31.03.2024, 22:47 | czytano: 4385

Gminy mogą tworzyć własne linie autobusowe. To zła wiadomość dla nowotarskiego MZK

arch. Podhale24
NOWY TARG/SZAFLARY. Do Ministra Infrastruktury przekazane zostało pismo podpisane przez burmistrza Miasta oraz wójtów gmin Nowy Targ i Szaflary z prośbą o wprowadzenie zmian w zapisach Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Chodzi o umożliwienie składania wniosków o dofinansowanie dla linii komunikacji miejskiej, co pozwoliłoby na rozszerzenie oferty komunikacyjnej na terenie Nowego Targu oraz sąsiednich gmin.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych daje możliwość dotowania prywatnych przewoźników, którzy na zlecenie gmin albo powiatu - otrzymują z budżetu państwa dotacje. Z kolei połączenia realizowane przez miasta i gminy, w których funkcjonuje komunikacja miejska - są tego pozbawione.
- Uważamy to z wójtami za przejaw nierównego traktowania, bo w ten sposób blokuje się możliwość rozwoju połączeń z innymi gminami. Mieliśmy prowadzone rozmowy na temat nowych linii komunikacyjnych, a teraz - gdy gminy nie muszą dotować Miejskiego Zakładu Komunikacji, mają pieniądze z budżetu państwa - to tworzą te linie samodzielnie i w ten sposób MZK jest pozbawione możliwości rozwijania linii na tych kierunkach w naszym powiecie, które byłyby atrakcyjne, bądź ekonomicznie uzasadnione - tłumaczył podczas sesji burmistrz Grzegorz Watycha.

Bartłomiej Garbacz zaoferował pomoc. - Zajmowałem się tym tematem, chętnie się podzielę swoimi przemyśleniami i być może będziemy w stanie wykorzystać środki z tego funduszu tak, by dofinansowywać nierentowne linie autobusowe - zadeklarował radny.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
swawolnik03.04.2024, 11:48
Watycha zaorał tą firme. I kilka nowych autobusów tego nie zmieni
wsiok03.04.2024, 07:47
Narzekającym mieszkańcom Nowego Targu na MZK życzę komunikacji busowej zorganizowanej im przez sąsiadujące gminy i powiat.
z tu tela02.04.2024, 12:41
@Gocha.Jechałaś kiedyś autobusem miejskim malkontentko?Kierowcy,większość w MZK w N.Targu jest teraz z okolic zakopanego. Pewnie chwilowo(zima) bo odpowiedzialność,mała kasa a tu trza teraz owce wypasać.
Gocha02.04.2024, 10:16
MZK to jakaś kpina, tak fatalnie zorganizowanej komunikacji to nigdzie nie ma a wiele miast podobnej wielkości do NT odwiedziłam.

Wystarczy zerknąć na Zakopane, od zera zrobili lepiej niż w NT od 30 lat. Czyste nowoczesne przystanki, nowoczesne autobusy, linie logiczne ułożone, autobusu jeżdżą regularnie, kierowcy mili. W NT to jakby się wszyscy z bacówki urwali
MM02.04.2024, 00:04
Aktualny poziom zarządzania, a przekształcenie MZK (co tak afiszuje p. kandydat na burmistrza, a także jego kolega na innym portalu) w Spółkę to dwie odrębne sprawy. Podzielam pogląd, iż usługi tejże firmy z roku na rok są nieco gorsze. Co do reorganizacji to dziw bierze, że propozycja kandydata, obecnego jeszcze radnego idzie w kierunku przekształcenia MZK w spółkę. W mojej ocenie toż kierunek do likwidacji komunikacji miejskiej w Nowym Targu. Pamiętajcie o tym wyborcy. Obecni jeszcze radni, kandydaci powinni przecież wiedzieć, że w naszym mieście rentowne są przy tak ustalanych cenach biletów i obserwowanym popycie tylko max 3-4 linie. Reszta do likwidacji. Spółka musi mieć zysk. To pomysł podobny jak ze Strażą Miejska. Teraz dokupujemy partole. Zlikwidowano "narzędzie" - no może jest oszczędniej ale wszyscy widzimy co się dzieje. Popijanie przy osiedlowych śmietnikach i brud uliczny (polecam trawniki za peronami na Dworcu Autobusowym w stronę zakopianki, itp).Dobrze ,że chociaż po zimie posprzątali na miejskim. A może trzeba włączyć MZK do innej miejskiej firmy, zlikwidować szefostwo, odchudzić administracje i dalej dotować. A może trzeba się ograniczyć do komunikacji li tylko w mieście skoro ościenne gminy nie dotują i wypychają MZK. I prośba. Nie róbcie kolejnych analiz za grube pieniądze. Ten problem można zbadać i przeanalizować samemu. I na koniec pytanie: Czy ktoś narzeka w Nowym Targu, że dotujemy MZK?. Czy aby nie jest to pomysł polegający w ostateczności na sprywatyzowaniu komunikacji miejskiej?
wierzba płacząca01.04.2024, 22:31
Grzegorz znowu znalazł wymówkę dlaczego się nie da. Jakby się dobrze rządziło, to MZK samo sobie zarobi. No ale w NT jest jak jest - zawsze nie da się. Ale obiecywać to łoohoho gruszki na wierzbie
miejski01.04.2024, 22:17
Sposób działania MZK to piękny obraz działania urzędu miasta. Byle jak, byle było, byle pensja na konto... Byle był czas iść na imprezę związku podhalan
Janko01.04.2024, 22:13
Co robi dyrektor MZK oprócz brania tylko pensji?

1. Autobusy brudne, przystanki brudne.
2. Tylko w NT autobus jednej linii jeździ po kilku trasach - ewenement
3. Linie i rozkładu zupełnie nie są dostosowane do potrzeb.
4. Gdzie linia do Szaflar?
5. Informacja pasażerska? Strona MZK to hieroglify. W Zakopanem potrafili zrobić nawet ekrany elektroniczne na przystankach z rozkładem NA ŻYWO.
6. Utrzymywanie rynku jako centrum przesiadkowego to kuriozum gdzie rozwija się kolej a blisko dworca PKP jest dworzec PKS.

Jak Nowy Targ ma się odkorkować skoro MZK nie łączy miasta z innymi miejscowościami ościennymi i nie jest żadną alternatywą.
Pasażer01.04.2024, 20:58
Niech najpierw zwrócą uwagę na niestosowne zachowanie niektórych kierowców MZK, bo dwóch z nich w czasie jazdy flirtuje z dwoma młodymi, niepełnoletnimi dziewczynami, które się na nich wręcz wieszają. Jeśli kiedyś dojdzie do wypadku, to do odpowiedzialności zostaną pociągnięci ci kierowcy, czy dziewczyny, które przeszkadzają im w pracy??? Potem wszyscy się dziwią, że autobusy się spóźniają skoro kierowcom coś innego w głowie...
Szaflarznka01.04.2024, 17:38
To jest ironia. Najbogatsza wieś, najbliżej Nowego Targu-Szaflary odwiert,baseny, park itd nie ma obecnie na dopłatę do profesjonalnej komunikacji MZK. Autobus dojeżdża do Mdonalda i tam kończy kurs. Mimo wielu pism i próśb nie przywrócono linii nr 4 do Szaflar, bo tam jeździ BUS niespełniający wymogu i komfortu jazdy na taką dużą wieś. To jest bolesne dla mieszkańców, bo do wszystkich miejscowości, graniczących z Miastem kursują autobusy MZK, ale do Szaflar nie mogą, bo WŁADZA o to nie dba.
Rolo01.04.2024, 15:49
A młodzież z ul.Szaflarskiej nie ma czym dojechać do Zespołu szkół technicznych na Jana Pawła i muszą z buta dreptać i to nie mały kawałek drogi.
Koncu01.04.2024, 12:48
W ogóle powinno być obowiązkowe połączenie z Czarny Dunajcem.
tramwajka01.04.2024, 11:49
Wybierzcie pana macieja to wam skomunikuje strefę relaksu z obwodnicą.
Zagadka01.04.2024, 09:29
Do śmierci na łasce i niełasce pamow z busów
A jak tam elektryki w mzk
Hajnos01.04.2024, 09:15
I rozumiem że na trasy MZK będą wtedy przetargi?
Bo tak działa fundusz autobusowy.
W końcu powoli MZK będzie się zwijać
Kierowca01.04.2024, 08:15
A ja myślę, że to defraudacja pieniędzy publicznych, dumping cenowy w czystej postaci i tworzenienie nierównej konkurencji dla normalnych firm które obsługują realizują przewozy
Zbyszko01.04.2024, 08:04
Powinni tego zabronić
Anna01.04.2024, 07:45
Ta pseudo komunikacja w NT to jakiś żart
Zed01.04.2024, 07:18
Jak wygląda komunikacja zbiorowa organizowana przez gminy otaczające Nowy Targ. Bus zaprojektowany do wożenia ziemniaków a przystosowany do przewozu ludzi. Kursujący od 6-14 w dni robocze. Do takiego "autobusu" nie wsiądzie niepełnosprawny, matka z wózkiem, człowiek jadący do knajpy czy rodziny w Nowym Targu itp. Powielanie transportu prywatnego który istnieje nie jest zwiększaniem dostępności transportu zbiorowego a urzędniczym byle co a przecież jest bus. Jaki on jest mniejsza z tym ważne że jest.
małolatka01.04.2024, 06:19
Prywatni przewoznicy znów chcą aby MZK upadło będzie tak jak z PKS a teraz busy jedzą jak im się podoba a najgorsza firma przewozowa to Jankara.
wioskowy31.03.2024, 23:13
Szkoda, że autobusy nie kursują pomiędzy mniejszymi miejscowościami np. z Zaskala do Ludźmierza (przez Grel jest przecież drugie połączenie z Miastem). Na pewno łatwiej byłoby się dostać dzieciom i młodzieży do tamtejszej szkoły a innym także do Sanktuarium.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl